Blogg
Här finns tips och råd som du behöver tänka på som beställare.
Agil projektledning vs traditionell projektledning
Agil projektledning vs traditionell projektledning Agil projektledning och traditionell projektledning är två olika metoder för att hantera projekt. Båda metoderna har sina egna fördelar och passar olika situationer beroende på [...]
Beställarens största utmaning i digital utveckling
Beställarens största utmaning i digital utveckling Att leda eller beställa digital utveckling kan vara utmanande. Beroende på erfarenhet och arbetsroll kan det vara svårt att visualisera behov, arbetsleda och följa [...]
5 steg som vässar din kravställning
5 steg som vässar din kravställning Kravställning är en central del av utvecklingen av webb och IT. Om den brister kan det resultera i en mängd symptom där man inte [...]
MVP, Minimum Viable Product
Fördelar med en MVP – Minimum Viable Product När man utvecklar en ny tjänst eller produkt finns det fördelar med att börja med en så kallad MVP vilket står för Minimum Viable [...]
När är det fördelaktigt med en retrospektiv?
När är det fördelaktigt med en retrospektiv? En retrospektiv är en strukturerad process inom agila metoder där ett team eller en grupp reflekterar över en avslutad period av arbete för att identifiera [...]
Så blir en retrospektiv lyckad
Så blir en retrospektiv lyckad Ta vara på det som framkommer av de agila ceremonierna. Låt dem inte stanna vid ett teoretiskt påfund som i bästa fall mynnar ut i en mötesanteckning. [...]
Ledarens 4 största misstag vid införande av agilt arbetssätt
Ledarens 4 största misstag vid införande av agilt arbetssätt Många organisationer har utmaningar med övergången till agilt arbetssätt. Här är de fyra största misstagen att undvika: 1. Otillräcklig förståelse och [...]
Behov kommer före lösning
Behov kommer före lösning Det är lätt och lockande att gå direkt på lösning oavsett om man ska välja ett nytt system, ny funktion eller CMS, eller hur? Om man [...]
Behövs rollbeskrivningar nu när vi arbetar agilt?
Behövs rollbeskrivningar nu när vi arbetar agilt? En vanlig missuppfattning om agil utveckling är att rollbeskrivningar inte behövs. Även om agila metoder främjar självorganiserande team och platta hierarkier, så betyder [...]
Fyra utmaningar med att gå från projektstyrt till agilt
Fyra utmaningar med att gå från projektstyrt till agilt arbetssätt Det är sagt att vi ska jobba agilt, men verksamheten är inte mogen för det så det blir varken projektstyrt [...]
Hur ska du tänka för att kunna prioritera rätt?
Hur ska du tänka för att kunna prioritera rätt? ”Vi måste fixa det här för att undvika säkerhetsrisker”, säger Anders. ”Om vi inte förbättrar X i system Y så tappar [...]
Vad ska vi utveckla? Så här fattar ni bättre beslut
Vad ska vi utveckla? Så här fattar ni bättre beslut Att prioritera bland initiativ för digital utveckling är inte helt enkelt. I alla fall inte för organisationer som har mycket [...]
För dig som är VD eller IT-chef: Digitalisering avdramatiserad
För dig som är VD eller IT-chef: Digitalisering avdramatiserad För många verksamheter har digitalisering blivit en nödvändighet för att behålla konkurrenskraft och överleva. Men det kan vara svårt att hänga [...]
Glöm inte verksamheten i det agila förändringsarbetet
Glöm inte verksamheten i det agila förändringsarbetet När organisationer förbättrar sina agila processer är det lätt att glömma att verksamheten behöver följa med i det agila tänket. Det finns en [...]
Ledarens tre största digitaliseringsmisstag
Ledarens tre största digitaliseringsmisstag Digitalisering har på kort tid gått från något viktigt till ett nödvändigt hygienkrav. Det handlar både om intern effektivisering men också om att behålla sin konkurrenskraft [...]
Tydliggör prioriteringar och mandat inför projektstart
Tydliggör prioriteringar och mandat inför projektstart I projekt där beställaren kanske inte jobbar agilt i sin egen verksamhet, och där besluten behöver tas “snabbt” tillsammans med den externa byrån, är [...]
Vad innebär agil utveckling?
Vad innebär agil utveckling? Ordet agilt hörs överallt numera. Men även om de flesta företag säger att de arbetar agilt så är det långt ifrån alla som gör det i [...]
Digitalisering: Behov före lösning
Digitalisering: Behov före lösning Digitalisering handlar inte i första hand om vilka system man ska välja utan om vilka behov man ska lösa. Därför bör inte systemfrågor enbart hamna på [...]
5 fallgropar att undvika vid val och införande av system
5 fallgropar att undvika vid val och införande av system Idag kan vi lösa mängder av problem med olika typer av system. Vi kan förbättra kundupplevelser, automatisera processer och skapa [...]
10 tips för att välja rätt system
10 tips för att välja rätt system Systemstöd är en viktig fråga för de allra flesta organisationer idag. Med hjälp av system kan vi effektivisera processer, erbjuda nya tjänster och [...]
10 tips för hur du lyckas bättre med införandet av system
10 tips för hur du lyckas bättre med införandet av system Det finns många olika anledningarna till att införa eller byta ett system. Ni kanske vill minska manuell handpåläggning och [...]
Därför behöver VD och ledning sätta sig in i utvecklingsfrågor
Därför behöver VD och ledning sätta sig in i utvecklingsfrågor Den snabba tekniska utvecklingen ger enorma möjligheter. Men den ställer också nya krav på VD och ledning och på hur [...]
5 skäl till varför produktägare måste kunna kravställa
5 skäl till varför produktägare måste kunna kravställa Webb- och IT-utveckling tar ofta längre tid än förväntat och kostar mer än budgeterat. En orsak är att beställaren inte lagt tillräcklig [...]
Vinsterna med att lägga god tid på att skriva krav
Vinsterna med att lägga god tid på att skriva krav Om det är något som gör stor skillnad för oss som är beställare av digitala tjänster så är det att [...]
Tips som får dig som kund att lyckas med acceptanstest
Tips som får dig som kund att lyckas med acceptanstest Ett stort problem för många kunder är att de inte har någon rutin för hur de ska acceptanstesta leveranser som [...]
Tips att tänka på för dig som ska byta ut ett system
Tips att tänka på för dig som ska byta ut ett system Att köpa in och byta ett system, till exempel ett system för Marketing Automation, sker inte ofta och [...]
Tänk vision och strategi i samband med digitalisering
Tänk vision och strategi först innan ni funderar på att haka på digitala trender Att ryckas med i det allra senaste i den digitala trenden är vi ibland allt för [...]
Att checka av vid uppstartsmötet
Att checka av vid uppstartsmötet Det här en härlig känsla när allt är på plats; projektet har en namngiven beställare, finansiering är klar, budget har upprättats och det finns en [...]
Tänk till före – behovsanalysen är a och o
Tänk till före – behovsanalysen är a och o Grunden till att få till en kvalitativt bra kravspecifikation inför en kommande upphandling av ny webbplats är att arbetsgruppen gör en [...]
Beställarstöd i webb- och digitaliseringsprojekt
Beställarstöd i webb- och digitaliseringsprojekt Behöver man verkligen ett beställarstöd i webb- och digitaliseringsprojekt? Jag tycker att man behöver det. Det finns väl ingen som skulle bygga en skyskrapa utan [...]
Styrgruppens roll och ansvar
Styrgruppens roll och ansvar Vad har styrgruppen för ansvar? Och vad har man den till. Ofta lägger man tid på att förtydliga roller och ansvar i projektgruppen men man glömmer lätt [...]
Effektkartläggning i samband med upphandling
Effektkartläggning i samband med upphandling Det finns stora vinster med att göra en effektkartläggning i samband med upphandling. Vi har allt för lätt att prata lösning istället för behov. Gör [...]
5 fallgropar att undvika vid beställning av digitala tjänster
5 fallgropar att undvika vid beställning av digitala tjänster Det finns mycket att tänka på och förutse när man ska digitalisera sin verksamhet och köpa in eller bygga digitala tjänster. [...]
Upphandla under Coronatider – varför då?
Upphandla under Coronatider – varför då? Nya digitala behov har på kort tid uppstått och nya lösningar har snabbt tagits fram tack vare Coronakrisen. Digitaliseringen har fått en rejäl knuff [...]
Hur omfattande behöver ett kravunderlag vara?
Hur omfattande behöver ett kravunderlag vara? Att läsa mellan raderna hör inte hemma i ett kravunderlag. Jag får ofta frågan, hur omfattande behöver ett kravunderlag vara i samband med upphandling [...]
6 tips om digital transformation
6 tips om digital transformation I Södertälje kommun delar man generöst med sig av sina erfarenheter från den digitala evolution, ja nästan revolution, som de befinner sig i. Häng med [...]
Planera en workshop
Planera en workshop Den senaste tiden har jag planerat flera workshops med Siw Lövkvist, bland annat en riskanalys. När jag planerar en workshop gör jag ett körschema, en tabell i Word med [...]
Dagens digitaliseringsstrategier
Dagens digitaliseringsstrategier behöver blicka längre in i framtiden Många digitaliseringsstrategier är för närsynta och saknar det långsiktiga perspektivet. Man kan tycka att det borde räcka att ha en strategi kring webb-, e-handel [...]
Spaning – agila arbetssätt
Spaning - agila arbetssätt Jag noterar att vi befinner oss i ytterligheternas tid när det gäller att införa agila arbetssätt. Det finns organisationer som precis har börjat överge vattenfallsmetoder, andra har till [...]
Styrgrupp
En stödjande och beslutande styrgrupp En välfungerande styrgrupp som fattar medvetna och underbyggda beslut är viktig för ett projekt. Jag har erfarenhet av bra styrgrupper men också av sådana som inte har [...]
Varför behövs en kravanalytiker?
Varför behövs en kravanalytiker? "Visst klarar man väl sig utan kravanalytiker i projekt?” Så lät frågan jag fick i förra veckan. En kravanalytiker fångar upp verksamhetens behov i ett tidigt skede, håller [...]
Behov före lösning
Behov före lösning I takt med att vi digitaliserar snabbare gäller verkligen mottot – tänk efter före. Nya, smarta IT-lösningar lanseras i rekordtakt, men innan vi väljer lösning behöver vi göra en [...]
Högpresterande team
Högpresterande team Ju fler projekt jag jobbar i blir det tydligt att högpresterande team lägger tid på att prata om hur vi ska jobba och kommunicera – inte bara om vad vi [...]
Agila projekt – rörligt eller rörigt?
Agila projekt – rörligt eller rörigt? Det agila arbetssättet är bra när du vill ha löpande och snabba resultat, när situationen eller branschen är föränderlig eller när slutprodukten kan växa fram under [...]
Acceptanskriterier
Acceptanskriterier Vid utveckling av t ex webbaserade lösningar eller webbplatser är koncept- och designskisser ett bra sätt för att jobba fram funktionalitet. Men skisser är ett komplement, inget som kan ersätta krav [...]
Leda workshop
Leda workshop Vi är många som har deltagit i en workshop inför en digital satsning och efteråt tänkt att det gav väl ingenting – vi missförstod bara varandra. Ett tips är att [...]
Agila projekt
Agila webbprojekt När man börjar ett webbprojekt är det naturligt att man vill få med så många nya och bra funktioner eller lösningar som möjligt. Äntligen är det dags att ta tag [...]
TFS (Visual studio Team Foundation Server)
TFS (Visual studio Team Foundation Server) TFS är ett webbaserat projekthanteringsverktyg som är mycket värdefullt att stödja sig på vid hantering av stora projekt. Med TFS blir varje del, arbetsuppgift lika viktig [...]
Roller och arbetssätt
Min erfarenhet har lärt mig att det är viktigt att i inledningen av ett projekt definiera vem som gör vad och vem som ansvarar för vad – det vill säga sätta tydliga roller och arbetssätt. Det finns roller som påminner om varandra och är inte rollerna tydliga för alla, kan det bli tungrott en bit in i ett projekt där många personer är involverade.
Varför ska man göra en riskanalys?
Riskanalys låter som något svårt och tråkigt som man ska göra när man ser sitt projekt vara på väg åt fel håll. Men så är det inte. Riskanalysen, som bör finnas med från förstudien och som man gör på en halv till en dag skapar förutsättningar för att ditt projekt ska lyckas, riskanalysen har man som stöd under hela projektet.
Ta med webbredaktörerna i den agila testprocessen
Numera byggs de flesta webbplatser agilt. Fördelelen med den agila metoden är att vi kan testa och utvärdera löpande. Fel kan upptäckas och rättas till på ett tidigt stadium och omprioriteringar kan göras utan att tappa fokus på det övergripande målet.
Responsiv design
Ett viktigt tänk-till-före råd till dig som ska beställa design och bygga responsivt. "Mobile first"-trenden gör att många webbprojekt fokuserar på att optimera den mobila användarupplevelsen. I verkligheten ser användarnas behov förmodligen olika ut på olika enheter, beroende på vad de vill göra.
Nyfiken på UX
– En User Experience-person håller olika typer av workshops och intervjuar användare för att hitta behov, drivkrafter och beteendemönster hos målgrupperna. En UX-designer skapar ofta enkla prototyper och testar med riktiga användare så att idéer och koncept fungerar.
Smart, sökoptimerad FAQ
En genomtänkt FAQ har flera fördelar. Lensway har förstått det. Svaren får en egen URL som är sökmotorvänlig. Dessutom är det enkelt att dela länken.
Synpunkter på upphandlingsunderlag från en leverantör
"Vanligt misstag är att ha för detaljerade funktionsbeskrivningar. Och ofta har inte ett tillräckligt förarbete gjorts och då kan man ibland gå miste om de bästa lösningarna och vad tekniken kan göra idag."
Klassbibliotek från er leverantör och tredjepartsprodukter
När ni anlitar er partner för att bygga ert webbprojekt har ni säkert ställt krav på viss erfarenhet och kunskap om den plattform som ni vill att er webbplats ska ligga på. Den tekniska delen av den erfarenheten är ofta samlad i s.k. klassbibliotek. Det är filer med kod som innehåller standardfunktioner och "bra-att-ha"-grejer som partnern återanvänder i flera projekt, och det är bra för er som kund.
Varför behöver man egentligen en testmiljö och stagemiljö?
Att man har en bra stagemiljö, d.v.s. en miljö som så mycket som möjligt liknar produktionsmiljön och där man ordentligt testar den kod som ska produktionssättas, är för oss givet. Nedan ska vi göra ett försök att förklara varför det är så viktigt.
Anpassad 404-sida
En 404-sida visas när besökarna försöker nå en sida som inte finns på webbplatsen, anledningen kan vara att de har klickat på en trasig länk, angett fel webbadress eller så har sidan tagits bort.
Dags att anpassa webben för mobilen? Riv och bygg nytt
Är det dags att göra webbplatsen tillgänglig i mobilen? Då har ni säkert stött på termen responsiv design. Responsiv design innebär att innehållet på en webbplats anpassar sig efter vilken typ av enhet som besökaren använder när denne besöker webbplatsen.
Personalisering i fokus för Sveriges bästa intranät
Praktikertjänst, Sveriges största koncern inom privat tandvård och hälso- och sjukvård, delar med sig av sina erfarenheter. Deras intranät Insikt används dels av de största målgrupperna läkare och tandläkare, dels av huvudkontorets medarbetare.